poniedziałek, 14 marca 2011

Wokół mowy...

Jak już wiecie logopedia zajmuje się rozwojem i terapią mowy
Jednakże czym jest mowa czym się różni od języka? 
Dlaczego komunikacja pełni ważną rolę w naszym życiu? 
Jak uczymy się mowy?
Na te pytania warto sobie odpowiedzieć aby zrozumieć dokładniej cel, sens i znaczenie terapii logopedycznej u dzieci. 


Mowa jest najczęściej definiowana jako konkretny akt porozumiewania się ludzi za pomocą dźwięków przy wykorzystaniu znaków i reguł językowych. 
Język jest to abstrakcyjny system znaków i reguł posługiwania się nimi.

Potocznie, rzecz ujmując zależność między językiem, a mową jest taka jak między młotkiem, a wybijaniem gwoździ. Język to konkretne narzędzie, a mowa to realizacja tego procesu.



Jeśli chodzi o nabywanie języka u dzieci zdania wśród badaczy na ten temat są podzielone:
Skinner uważa, że czynnikiem rozwoju mowy jest stymulacja środowiska, a język jest nabywany przez naśladowanie języka dorosłych. Inną koncepcje stworzył Piaget. Uważa on, że na opanowanie języka ma wpływ doskonalenie innych procesów poznawczych takich jak myślenie, uwaga czy pamięć.

Z językiem i mową ściśle powiązane jest pojęcie komunikacji, ponieważ głównym celem tego procesu jest przekazanie informacji lub zmiana zachowania określonej osoby lub grupy osób.



Jednakże nawet poprawne użycie języka nie warunkuje prawidłowego aktu komunikacji, ponieważ składa się ona również z innych elementów.


Jednakże więcej na ten temat później.
;-)

Pozdrawiam i zapraszam do wyrażania swoich opinii na temat mowy, języka, teorii jego nabywania i aktu komunikacji.

  

Co sądzisz o naszym blogu? ;)